Page Stories

Kivik Rotaryklubb bildades den 27/6 1998. Festligheterna började i Vitaby kyrka med klockringning, tal av kyrko­herden, musik för orgel och trumpet samt överlämning av charterbreven, därefter fortsatte kvällen på Kiviks Konferenshotell med middag och dans.
Charterpresident Pierre Le Veau från Simrishamns RK kom tillsammans med sju medlemmar från SRK samt 3 medlemmar från Hammenhög RK medan 14 var nya Rotarymedlemmar, totalt hade vår klubb därmed 25 medlemmar från start, samtliga män. Pierre le Veau och dåvarande sekreterare ansåg att ”Vi ska vara en herrklubb”, men redan under det första året genomfördes en omröstning där över 90 procent av medlemmarna röstade för kvinnligt medlemskap. 2005 fick klubben sin första kvinnliga president.
Vi har våra möten på tisdagar mellan 19–21.00. Under den första timmen avnjuts en god middag i trevligt sällskap och därefter avhandlas klubbärenden och intressanta föredrag – intressanta och givande föredrag är klubbens signum.
Klubben deltar i lokala, nationella och internationella projekt, allt från vårt Talangstipendium som hjälper och uppmuntrar ungdomar i deras olika begåvningar till att samla in pengar för att möjliggöra inköp av jeepar till Rotary Doctors.
Kivik Rotaryklubb strävar efter att få in fler och yngre medlemmar då Klubben, liksom många andra klubbar, brottas med en hög medelålder – även om vår klubb ligger rätt så bra till med en medelålder på 72 år ung!