Chartrades av Simrishamn

Den 27 juni 1998 bildades Kivik Rotaryklubb vid en charter­fest, som inleddes klockan 18.00 i Vitaby kyrka med klockringning, tal av kyrko­herden, musik för orgel och trumpet samt överlämning av charterbreven. För att sen fortsätta på Kiviks ­Konferenshotell klockan 19.00 med middag och dans.

På menyn stod toast Kivik, dovhjortssadel med kantarellsås samt hemlagad björnbärsparfait med flarn. Till detta dracks Lindemans Chardonnay, Lindemans Cawarra Cabernet och Cachucha Port. Efter middagen träddes till dans med Gert Ekelunds One Man Band.

Charterpresident var Pierre Le Veau, han kom tillsammans med sju andra medlemmar från Simrishamn Rotaryklubb, som var Kivikklubbens charterklubb. Från Hammenhögklubben kom tre av medlemmarna, medan 14 var nya Rotarymedlemmar. Totalt hade vår klubb därmed 25 medlemmar från starten.

I en artikel i Ystad Allehanda försäkrade charterpresidenten att det inte var någon schism bakom nybildningen, tvärtom lever man upp till Rotarys idé om att klubbar ska avknoppa sig.

Och även om klubbarna sedan flera år har rätt att själva bestämma om de vill ha kvinnor i sin klubb, noterar journalisten att klubb­en startar utan kvinnliga medlemmar. ”Personligen vill jag vara utan det”, konstaterar Pierre le Veau och sekreteraren Matti Yllö instämmer ”Vi ska vara en herrklubb”. Men så blev det inte. Redan under premiäråret genomfördes en omröstning, där över 90 procent av medlemmarna röstade för kvinnligt medlemskap. Och 2005 fick klubben sin första kvinnliga president. Något som visar på det öppna sinne, som kännetecknat klubb­en alltsedan dess.