Publicerad av Åke Bergholm

”Vi har fått barn”

Kivik Rotaryklubb har fattat beslut om att ha ett fadderbarn via SOS barnbyar. Vi har fått en sex-årig flicka från Bangladesh, som vi kommer att kunna följa och få ta del av hennes liv. I barnbyn får hon växa upp i trygghet och få en utbildning. Det normala är att man följer barnet genom uppväxten och skolåldern tills barnet blir en självständig vuxen. Vi kommer att få rapporter och bilder två gånger/ år från vår flickas barnby i Sylhet.  Bangladesh har sex barnbyar och Sylhet startades 1973. Barnbyn ligger i nordöstra delen av landet med vackra omgivningar av terrasserade teodlingar och tropiska skogar. Men där finns även många slumområden med avsaknad av infrastruktur såsom rent dricksvatten, avloppssystem och el. Där finns även stora sociala och ekonomiska problem. För många familjer är det omöjligt att ge sina barn trygghet, föda och skolgång. Ungefär 43 procent av befolkningen i Sylhet och dess omgivning kan inte läsa och skriva. Vårt bidrag och SOS barnbyar gör att ”Vår flicka” har fått en möjlighet att förändra sin framtid och bli en självständig vuxen.

PS Av sekretesskäl kan flickans namn och bild inte publiceras.