Posted on jun 12, 2018
Det blev Märta Åkerberg, 19 år, Kivik, och Victor Rosberg, 22 år, Grevlunda som fick årets talangstipendier från Kiviks Rotaryklubb. Stipendierna är på 5000 kr vardera och är avsedda att hjälpa ungdomar utveckla sina specialintressen.
     – Vi vill uppmuntra ungdomar i vårt närområde att satsa helhjärtat på ett specialintresse man brinner för. Då kan våra talangstipendier vara ett välkommet bidrag, säger president Margareta Delfs Widell.
Märta Åkerberg går sista terminen på Performing Arts på Nova Academy i Simrishamn och får stipendiet för att kunna vidareutvecklas inom specialområdet illustration.

– Till hösten planerar jag att åka till Japan för att studera det bildspråk som omgärdar hela det japanska samhället från skolan till multinationella företags marknadsföring. Där kommer stipendiet från Kiviks Rotaryklubb till stor hjälp för att kunna genomföra det projektet.

Victor ”Vic Roz” Rosberg är redan en etablerad artist och låtskrivare som fått sin musik spelad på tre olika radiostationer och totalt fått över 250000 lyssningar på Spotify.

– Min dröm är att arbeta med musikproduktion. Jag sökte och kom in på Musikproduktionsprogrammet på Linnéuniversitetet i Växjö. Där fick jag utöva min kreativitet och skapade en hel del låtar i olika sound för att försöka hitta mig själv som artist. Efter många försök lyckades jag hitta en stil som passade mig själv, elektronisk musik eller ‘tropical house’ är den musikgenren som beskriver min musik bäst. Jag vill att min musik ska förmedla känslor och betyda något för lyssnaren. Jag vill påverka.