Publicerad av Åke Bergholm

Kivik Rotaryklubbs talangstipendiat till USA!

Kiviks kända simmarstjärnskott Olivia Hansson, 18 år, går vidare i sin simmarkarriär. Hon har nu i hård konkurrens antagits att få möjligheten att studera och simma vid Colorado Mesa University i USA. I mitten av augusti börjar Olivia sina studier.
-Det känns jätteroligt och spännande, säger Olivia. Under fyra år ska jag ägna mig åt studier i främst matte och kombinera det med simträning på hög nivå. Jag kommer då att tävla för Colorado University.
2018 tilldelades Oliva Kivik Rotaryklubbs talangstipendium på 5 000 kr för sina insatser som simmare. Hon är en av Sveriges bästa simmare i sin åldersgrupp och har redan erövrat rader av titlar med bl a guld i ungdoms-SM och silver i Junior-SM.
Den lokala Rotaryklubben i Colorado har också engagerat sig i Olivia, efter kontakt med Kivik Rotaryklubb. Där har också Olivia sökt ett stipendium på 9 000 dollar som ges till internationella studenter.
Oliva kommer under sin studieperiod i USA att regelbundet återkomma med rapporter till Kivik Rotaryklubb om sitt nya liv.