Publicerad av Åke Bergholm den 06 Sep 2023
Systrarna Madeleine och Alexandra Nilsson

Kivik Rotaryklubbs möte tisdagen den 5 september 2023 blev ett företagsbesök hos systrarna Madeleine och Alexandra Nilsson, Orelund AB, som berättade om och förevisade sin verksamhet på vackra, goda och trevliga Orelund med bl. a en rundtur på ägorna.

Under slutet på 1800-talet planterades de första äppelträden på gården som sedan 1970-talet varit en renodlad fruktodlingsgård. För 30 år sedan uppfördes ett växthus och i början på 2000-talet byggdes gårdsbutiken `Gröna Butiken´. Sedan maj 2020 är det systrarna Madeleine och Alexandra Nilsson som driver verksamheten, Madeleine är utbildad Lantmästare och Alexandra är redovisningsekonom. Företaget är IP-odlare (integrerad produktion) och produkterna är märkta med Svenskt Sigill.
Verksamheten använder förnybar energi och rena bränslen för att minska klimatavtrycket i produktionen; solceller producerar drygt 20 procent  av den totala elförbrukning och förnybar elenergi från sol, vind, vatten och biobränsle. Alexandra och Madde strävar efter att vara en attraktiv arbetsplats med stort fokus på gott företagsklimat och hög trivsel, en viktig förutsättning för att vara konkurrenskraftiga.