Publicerad av Åke Bergholm den 19 Jul 2023

Simrishamns museichef Lena Alebo gästade Kivik Rotaryklubbs möte tisdagen den 18 juli 2023 och presenterade på sedvanligt medryckande sätt, go´bitarna ur de första två böckerna om Simrishamns 900-åriga historia (red. Lena Alebo).
Från Snorre Sturlassons och Sigurd Jorsalafare, via köpstaden, fattigdomen, sillfisket som gjorde Simrishamn till stad, sjöfarten och industrierna. I Lenas berättelser (och de båda böckerna om Simrishamn 900 år) har författarnas ledstjärna varit att skriva böckerna inifrån, d v s fokuserat på att stadens egna invånare kommer till tals genom intervjuer, arkiv, dagböcker, brev och artiklar.
Dagens glamorösa adresser hyste under många hundra år de allra fattigaste. Om uppdelningen `Fattig / Alldeles fattig / Urfattig / Gammal och urfattig´. Om Fattigvårdsstyrelsen som själv skodde sig på sitt uppdrag. Om kompisen som inte kunde komma ut och leka ”… för att mamma tvättar min klänning”. Om damerna ur medelklassen som startade ”10-öresföreningen” och till jul delade ut allmosor ”till fattiga och snälla barn till julen”. Vådan av att stjäla Öbergs nötter. ”Nu kommer blekingarna, håll er inne för de drar kniv!” Kusinäktenskapen som säkrade gods och rikedomar. Familjen Björkegrens betydelse för sjöfarten, med särskild betoning på redardrottningen Sigrid Björkegren.
 Den 3:e boken i serien ”Simrishamn 900 år” kommer till jul.