Publicerad av Åke Bergholm den 07 Feb 2024
President Charlotte Johansson tackar Kenneth Hoffström
Kivik Rotaryklubbs möte tisdagen den 6 februari 2024 var ett företagsbesök hos Absolut Home i Åhus.
Kenneth Hoffström, Director för Absolut Home, berättade om företagets "uppgång och fall", från starten 2016 då huset inköptes och totalrenoverades för 80 miljoner till stängning av verksamheten några månader senare.

På besök hos Absolut Home
Mannen bakom verket, Lars Olsson Smith, ville ge medborgarna ett rent brännvin i stället för den finkel som förstört så många liv. ”Brännvinskungen, som Lars Olsson Smith senare kom att kallas, vandrade vid 7 års ålder från sitt hem till Karlshamn för att tjäna egna pengar – vid 10 års ålder var han självförsörjande! 1879 blev hans vision verklighet, kontinuerlig destillation introducerades i Sverige och produktionen av Absolut Rent Brännvin startade.
Absolut Vodka började tillverkas 1979, tillverkningen sker i Åhus och är, tack vare kreativ marknadsföring och hög kvalitet, ett av världens mest kända vodkamärken. Företagets produktionsfilosofi, One Source, innebär att allt som har med produktionen att göra sker i och runtom Åhus. Absolut Vodka är Sveriges enskilt största livsmedelsexport och återfinns bland topp 10 spritvarumärken i världen. Årligen produceras 140 miljoner flaskor Absolut i Åhus som till 99procent går på export från Åhus Hamn vidare till 140 marknader. The Absolut Group tillhör sedan 2008 franskägda koncernen Pernod Ricard.