Publicerad av Åke Bergholm den 08 Nov 2022

Richard Hobert om livet som filmskapare

En av våra mest framgångsrika filmskapare och tillika Kiviksbon Richard Hobert var gäst hos Kivik Rotaryklubb tisdagen den 8 november. Richard berättade livfullt och engagerat om sitt långa och framgångsrika liv som filmskapare, och om den oglamourösa processen med att göra film. Ett arbete som bland annat är ett tufft ensamarbete.
Richard Hobert med klubbens president Stefan Lamme
-Man kan nog likna filmskapandet med ett "odlararbete", som att driva en äppelodling från trädplantering till skördetid. Att göra film börjar ju med en idé fram till det är dags för premiär.
- I mitt skapande handlar det först om tre månaders manusskrivande, vilket är en ensamprocess hemma på kammaren. Därefter kommer finansieringsfasen där det gäller att hitta partners som tror på idén och vill vara med och fullfölja tankarna.
När det gäller den senaste filmen Kärleksbevis som nyligen hade Sverigepremiär på Kiviks Bio (där den hittills har visats sju gånger!) lyckades Richard Hobert samla de tre huvudrollsinnehavarna Rolf Lassgård, Livia Millhagen och Hedda Rehnberg att enbart fokusera på arbetet med den filmen.
-Vi levde tillsammans i tre månader i Kivik, där vi bara kunde ägna oss åt den här filmen. Det skapade en otrolig sammanhållning och kreativ miljö. Hedda och Livia var ju med i min förra film Fågelfångarens son som vi spelade in på Färöarna. För mig var dom självskrivna även i den här filmen. Att Rolf Lassgård, en av våra största skådespelare, också tände på den här filmidén betyder givetvis oerhört mycket.
Richard Hobert och Mats Beijer-Olsson efter föredraget.