Publicerad av Åke Bergholm den 02 Nov 2022

Spännande resa i Christina Pipers fotspår

Kivik Rotaryklubbs Bitte Müller-Hansens stora engagemang i verksamheten på Christinehofs slott, Christinas Vänner, gav henne uppslaget till en höstresa där Bitte, med make och hund reste i Christina Pipers fotspår. Vid klubbmötet den 1 november förmedlade Bitte många intressanta fakta, glimtar och vackra foton från denna resa, bl. a från Rawicz, residenset Rydzyna samt från Altranstädt.

Christina Piper (född Törnflycht, 1673-1752), Skånes okrönta drottning, framgångsrik företagsledare och entreprenör, gifter sig vid 17 års ålder med den 27 år äldre Carl Piper, den tiden då familjen var företag och giftemålen strategiska. År 1700, 10 år efter giftemålet, lämnar Carl Piper Sverige för att delta i det stora nordiska kriget. Efter det träffades makarna endast vid två tillfällen då Christina besökte Carl i fält. Då Christina aldrig gifte om sig efter Carls död (i rysk fångenskap) 1716, så behöll hon total kontroll över sina finanser och satsade all sin energi på att utvidga sitt imperium.