Publicerad av Åke Bergholm den 13 Sep 2023

Sofie Jonasson med Kivik Rotaryklubbs president Charlotte Johansson

Sofie Jonasson, verksamhetschef på Friskis & Svettis i Simrishamn föreläste vid Kivik Rotaryklubbs möte tisdagen den 12 september 2023 om det föreningen har som slogan: "Lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla."

Sofie, uppväxt utanför Kristianstad, kom tidigt i kontakt med Friskis & Svettis i Kristianstad. Att vara med där gav energi och sammanhållning. I Simrishamn startade Friskis & Svettis 1978 och har nu 2 608 medlemmar, dvs 13,7 procent av befolkningen i kommunen. Hög andel av både äldre och ungdomar mellan 10-19 år, vilket inte är helt vanligt i en friskisförening. Alla ledare har hög utbildning, vilket minskar skaderisken och gör att passen håller hög kvalitet.
 I riket finns 110 föreningar trots extremt stor konkurrens från kommersiella aktörer. Att vara en ideell aktör gör att man hela tiden måste framtidssäkra organisationen och stärka Friskis & Svettis med fler och nya system. Medlemsavgiften är 200 kronor per år, samt kostnaden för träningskortet som ligger på ca 3 600 kr. Fortfarande bland de billigare gymmen i Sverige. Inga funktionärer i Friskis Simrishamn får någon ersättning och gemenskapen är unikt god. För att nå ut till alla intressenter samarbetar man mycket med föräldrar och förskolor, pensionärsorganisationer, ungdomsorganisationer samt föreningar för personer med funktionsvariationer.
Varför ska man då vara med i Friskis & Svettis? Jo, träning ger starkare hjärta, blodcirkulationen ökar, immunförsvaret stärks, personer som tränar upplever mindre stress och har bättre sömn.