Publicerad av Åke Bergholm den 08 Aug 2023

Jan Bergström och Lars Thylin Kivik Rotaryklubb

1984 började Andrarums IF med ”Skoj-på-Hoj” i Brösarptrakten, fortsatte 1987 under namnet ”Cykel-Trim” för att under 1999, i samarbete med Andrarums IF och Brösarps Byagille, arrangera ”KulturTrampet”. Det var ämnet för Kivik Rotaryklubbs möte tisdagen den 8 augusti 2023.
Under denna period ökar intresset successivt och deltagandet går/cyklar från 40 personer 1984 till 400 personer 2009. I år är cirka 1600 personer ute och letar kontroller och förkovrar sig i traktens historia! Motorn i allt detta är Jan Bergström som varit ansvarig för Kultur Trampet sedan 2009. KulturTrampets ambition är att erbjuda boende och besökare aktivitet för både knopp och kropp och alla sinnen. KulturTrampet berättar om byarna och livet förr och nu, om intressanta platser, naturen, personer som bott och verkat där samt om historiska förändringar, en samtidig strävan är att göra reklam för bygden.
Jan berättar att människors längtan att genom KulturTrampet komma ut på upptäcktsfärder i naturen ökat för varje år, det är både bofasta och besökare som deltar per cykel, bil eller till fots. Som deltagare har man, förutom naturupplevelser och ökad kunskap, även chansen att vinna fina priser skänkta av cirka 60 sponsorer. Det är en liten kärngrupp som anordnar KulturTrampet, Jan lägger drygt 4 månader på att källforska utifrån kontrollernas placering och traktens historia.