Publicerad av Åke Bergholm den 20 Mar 2024

Kiviks Rotaryklubbs president Charlotte Johansson och Jonas Haak
Jonas Haak, VD på Kristianstad Österlen Airport, var kvällens föreläsare vid Kivik Rotaryklubbs möte tisdagen den 19 mars 2024.

Jonas är inne på sitt elfte år som VD på Kristianstad Österlen Airport. Flygplatsen ägs av fyra kommuner med Kristianstad som dominerande ägare (91 procent).  Jonas är också styrelseordförande i Krinova Incubator & Science Park och Skånes Ridsportförbund.
Kristianstad var Ryanairs första flygplats i Sverige och hade London som destination. Flygbolaget BRA flyger Kristianstad-Bromma med en tidtabell som är väl anpassad till affärsflyget. Kristianstad Österlen Airport är också Beredskapsflygplats vilket innebär att man ska ”ställa upp inom en timme” och Sjöfartsverkets Bas Syd.
Jonas avslutade med att mycket nu handlar om flygets arbetssätt, framtid och miljöaspekterna och påpekade att inrikesflygets utsläpp f.n. endast uppgår till 0,9 procent av det totala och att potentiella framtida förbättringar utreds med el, vätgas och biobränsle.