Publicerad av Åke Bergholm den 03 May 2023

Ingela Bröndel med Harriet Gestrelius och Erik Eriksson

Tillsammans med Harriet Gestrelius, ordförande i Kiviks Bio/”Kulturföreningen Bernadotte på Kivik” och den tidigare ordföranden Erik Eriksson gav vi oss ut på en resa i Kulturföreningens och biografens historia under rubriken ”Anrik, alltid aktuell”.
1904 uppför godtemplarorden Bernadotte Templarhuset, det som 1907 ska bli den nuvarande biografen, och året därpå tar den första styrelsen plats. Kiviks biografförening bildas 1912. Den första ljudfilmen hade premiär 1931och 1940 tar militären över fastigheten som förläggning under krigsåren. 2008 är det premiär för direktsänd opera från Metropolitan i New York. 2009 installeras 100 nya fåtöljer och 2012 blir Kiviks Bio blir egna biografägare.  Kiviks Bio tillsätter 2013 en egen filmsättargrupp och digitaliseras samma år.
2015 tilldelas Kiviks Bio Simrishamns kommuns kulturpris tillsammans med Borrby Bio. 2019 installeras ett nytt ljudsystem av mycket hög klass.
Att regelbundet ordna bio-tillfällen för barn och ungdomar är en mycket viktig del för att väcka intresse hos den yngre generationen. Sedan några år är visningarna på Julafton och ungdomsfestivalen på sommaren mycket uppskattade bland både barn och vuxna.
Tack vare Kiviks Bios frivilliga Hjälpande Händer  kan biografen överleva. Under 2022 investerade gruppen cirka 4473 ideellt arbetade timmar på att hålla biografen igång!