Publicerad av Åke Bergholm den 22 Nov 2023

Inga-Lill Thorsell berättar om Drakamöllans verksamhet

Inga-Lill Thorsell var kvällens gäst vid Kivik Rotaryklubbs möte tisdagen den 21 november 2023  och berättade om ”Drakamöllan – Nordiskt Forum för Kultur och Vetenskap” och om det projekt som initierats av Drakamöllan AB och stöds av den ideella föreningen Drakamöllans Vänner för Kultur och Vetenskap.

Dagens samhälle innebär ett överflöd av kommunikation, konstant brus och krav på tillgänglighet, som kontrast behövs miljöer som ger utrymme för fördjupning och nya möten. Drakamöllans mål är att skapa ett brett och öppet nordiskt refugium/gästboende för forskare och vetenskapsmän från alla discipliner, från teknik till humaniora, för konstnärer, kulturarbetare, journalister och samhällsdebattörer. Genom att vända sig till en nordisk målgrupp vill Drakamöllan stärka de historiska banden och skapa nya kontakter. Målet är korsbefruktning av idéer och kunskap som leder till spännande nätverk och broar över både nations- professions- och disciplingränser. I nuläget har 100 stipendiater tagit del av möjligheten, den yngsta 26 år, den äldsta 85 år.