Posted on okt 23, 2018
Här är det andra resebrevet från ”våra” jeepdoktorer i Kenya. Läs om regnet som ger de svensksponsrade jeeparna en match, om infekterade sår, undernärda barn, bruna bönor och boxerkalsonger.
Hej alla Rotaryvänner!

Nu har regnet återkommit till Kitale och med det de såphala vägarna.  Vi har dock fyrhjulsdrivna jeepar sponsrade av  Rotaryklubbar i Sverige som möjliggör, efter vissa förseningar, att vi ändå når fram till klinikerna.

Trots regn få patienter med malaria. Mycket infekterade sår och svampinfektioner samt skabb. Allt beroende på bristande möjligheter till god hygien.

Flera barn har denna vecka varit undernärda. Många familjer livnär sig endast på ugali, dvs majsgröt med ibland lite tillskott av protein i form av bruna bönor.  Jag tänker denna vecka speciellt på en 11 årig pojke som utvecklat ett infekterat sår på ett underben med uttalad bensvullnad. Inga förutsättningar finns för dagliga omläggningar och rengöring av sår. Uppenbar risk för utveckling av benröta föreligger. Han kommer tillbaka kommande vecka och  tanken är att han skall få långtidsbehandling med antibiotika.

Pojkens kläder var mycket trasiga och han saknade kalsonger. Något som gjorde honom generad att visa upp bensåret. Dr Marianne som var vår föregångare på Jeeplinjen köpte ett par kalsonger åt honom på marknaden så nu är han en stolt bärare av boxerkalsonger av senaste snitt!

Labb-tekniker Eric med utrustning.

Pharmacist Christine som delar ut läkemedel för en vecka

Vi får besök på mottagningen av fyrfotade vänner!

Varma hälsningar från Kitale.
Per Wessén