Publicerad av Åke Bergholm den 04 Jun 2023

KG Nilsson omgiven av Kivik Rotaryklubbs Charlotte Johansson, Stefan Lamme och Peter Nilsson.

Karl Gustaf Nilson, målare och grafiker känd för sina färgstarka, geometriska kompositioner och skapare av Kivik Rotaryklubbs standar/vimpel, guidade oss i sin ateljé och galleri vid vårt möte den 30 maj 2023.
KG är född i Falun,studerade vid Valands Konstskola i Göteborg, på Atelier 17 i Paris och vid Konstakademien i Stockholm. Han har varit verksam professor i grafisk konst vid Konsthögskolan och undervisat i färglära vid Konstfack.
Det var under studierna i Uppsala som KG kom i kontakt med Josef Albers ”Interaction of Colours”, han översatte Albers bok och gav sedan ut sin egen bok ”Färglära” 1982 med pedagogiska instruktioner och övningsuppgifter. Motiven i hans konst har utvecklats från kartor med trafikleder och vattenledningar, till nya kartor, öar och hus med sexkantiga toppiga tak. De senare förvandlades i konkretismens tecken på 1980-talet till mångfärgade trianglar, som bildade ett yttäckande mönster.
Bildens dynamik uppstår allt eftersom romber och större former bildas medan målningen avläses. Dessa färgbyggen följdes av hans partitur med notlinjer, cirklar och fyrkanter för att på 2000-talet återvända till kartorna, nu i nya utformningar. Parallellt experimenterar KG med de yttäckande geometriska formerna.
KG målar fortfarande varje dag och, som han själv säger ”jag väntar fortfarande på det stora genombrottet…”.