Publicerad av Åke Bergholm den 30 Nov 2022

Entreprenören, samlaren, styrelseproffset och möbelnörden Johan Sjöberg gästade Kivik Rotaryklubb på tisdagskvällen den 29 november. Johan tog avstamp i den nyutgivna boken ”100 år med Sjöbergs snickeribänkar, 1922-2022”. För 100 år sedan startade Johans farfar Sjöbergs i Stockaryd, som tillverkade hyvelbänkar.
När Johan var 7 år hade han redan sprungit i fabriken under några år, med 50 öre i timlön för att bl a städa och ta emot virke i maskinerna. Vid 15 års ålder tog han över ekonomin från sin mamma, vid fyllda 20 år var Johan VD för företaget. För varje ny generation skedde en expandering av företaget och Sjöbergs snickarbänkar lanserades redan 1959 i USA, i dag sker försäljningen via nätet över hela världen.
1991 köpte Johan möbelföretaget Svenssons i Lammhult och utvecklade detta under många år. Johan drog också igång turistsatsningen Möbelriket. När Johan lämnade Svenssons började hans samlande av möbler ”Jag såg att fina möbler försvann till utlandet och ville rädda det småländska kulturarvet.” Johans förhoppning är att kunna öppna ett museum för sina dyrgripar, udda möbler och småländsk design.
Johan har ett stort engagemang för Ukrainas befolkning och har på olika sätt samlat in samt donerat pengar, saker och upplevelser till behövande. Uppmaningen till Kivik Rotaryklubb är att fundera på personer och/eller familjer som flytt från Ukraina till Sverige/Österlen, fundera på vad just dessa människor behöver , saker, upplevelser, mat, annat, och berätta detta för Johan.